parallax background
Marcin Zawicki
Marcin Zawicki – prof. UEK, doktor habilitowany nauk społecznych od 2018 r., doktor nauk ekonomicznych od 2005 r., od 2020 r. dziekan Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej w latach 2019-2020 dyrektor Instytutu Polityk Publicznych i Administracji w Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej, dyrektor Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej UEK w latach 2005-2008.
Marcin Zawicki – Prof. UEK, doktor habilitowany nauk społecznych od 2018 r., doktor nauk ekonomicznych od 2005 r., od 2020 r. dziekan Kolegium Gospodarki i Administracji Publiczne w latach 2019-2020 dyrektor Instytutu Polityk Publicznych i Administracji w Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej, dyrektor Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej UEK w latach 2005-2008.

1997

Magisterium

Uzyskałem tytuł magistra ekonomii.

2005

Doktorat

Zdobyłem stopień doktora nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu.

2018

Habilitacja

Jestem pierwszym w Polsce doktorem habilitowanym w dyscyplinie nauki o polityce publicznej.

2020

Dziekan Kolegium GAP

We wrześniu 2020 r. objąłem funkcję dziekana Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej.

Moje życie zawodowe nieprzerwanie związane jest z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie. Studia magisterskie ukończyłem tam w 1997 r. uzyskując tytuł magistra ekonomii o specjalności Gospodarka i administracja publiczna na podstawie pracy przygotowanej pod kierunkiem prof. dra hab. Jerzego Hausnera.

Będąc jeszcze studentem rozpocząłem współpracę z Centrum Studiów nad Gospodarką i Administracją Publiczną Akademii Ekonomicznej w Krakowie, którego pracownikiem zostałem w październiku 1997 r. Do moich ówczesnych obowiązków należało opracowywanie i realizacja koncepcji projektów badawczych i wdrożeniowych, prowadzenie szkoleń dla urzędników administracji publicznej oraz zajęć dydaktycznych dla studentów.

W 1997 r. rozpocząłem studia podyplomowe na kierunku Master of Public Administration, realizowanym przez Akademię Ekonomiczną w Krakowie i Copenhagen Business School. W 1999 r. otrzymałem dyplom Master of Public Administration.

W 2005 r. na podstawie rozprawy doktorskiej pt. Wykorzystanie instrumentów nowego zarządzania publicznego w Polsce, przygotowanej pod kierunkiem prof. dra hab. Jerzego Hausnera uzyskałem stopień doktora nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu. W październiku 2005 r. zostałem adiunktem w Katedrze Gospodarki i Administracji Publicznej sprawując równocześnie funkcję dyrektora Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

W 2018 r. uzyskałem stopień doktora habilitowanego nauk społecznych w wyniku postępowania przeprowadzonego w Szkole Głównej Handlowej. Jestem pierwszym w Polsce doktorem habilitowanym w dyscyplinie nauki o polityce publicznej, obecnie włączonej do nauk o polityce i administracji.

W latach 2019-2020 pełniłem funkcję dyrektora Instytutu Polityk Publicznych i Administracji w Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej. We wrześniu 2020 r. objąłem funkcję dziekana Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej.

W trakcie obecnej kadencji nasza Uczelnia uzyskała kategorię naukową A w dyscyplinie nauki o polityce i administracji w okresie ewaluacji 2017-2021. Jest to jedyna kategoria A, jaką otrzymała polska publiczna uczelnia ekonomiczna (na 16 kategorii naukowych przyznanych ogółem). To niewątpliwie ogromny sukces zespołowy naszego Uniwersytetu.

Do ważnych osiągnięć zaliczam także uruchomienie cyklicznego Seminarium badawczego Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej, stanowiącego płaszczyznę integracji pracowników Kolegium, wymiany doświadczeń badawczych oraz stymulowania międzykatedralnej współpracy badawczej.

W swojej pracy zawodowej wiele uwagi koncentruję na kształceniu studentów i doktorantów, starając się wykorzystywać w tym celu moje doświadczenia zdobyte w pracy naukowej, działaniach w ramach współpracy z otoczeniem Uczelni i współpracy międzynarodowej, a także działalności eksperckiej.

Jestem mężem Ewy, również absolwentki naszej Uczelni oraz ojcem trzech córek – 23-letniej Igi, 18-letniej Poli i 14-letniej Ilony.

Praca na rzecz Uniwersytetu

Praca na rzecz naszego Uniwersytetu jest bardzo ważnym obszarem mojej aktywności akademickiej, któremu poświęcam wiele uwagi i osobistego zaangażowania. Uczestnictwo w pracach uczelnianych gremiów stanowi dla mnie najważniejsze źródło wiedzy o Uniwersytecie i pozwala na identyfikowanie potrzeb naszego środowiska. Angażując się w prace uczelnianych organów i zespołów staram się nie tylko być ich aktywnym uczestnikiem, ale też łączyć zdobywaną wiedzę w celu poszukiwania i proponowania rozwiązań umożliwiających rozwój naszej Uczelni w kierunku dobrze zorganizowanego i przyjaznego miejsca pracy i nauki.

W kadencji 2020-2024 oraz w latach poprzednich jestem lub byłem zaangażowany w prace następujących uczelnianych organów i zespołów:

  • Rada Programowa 100-lecia UEK (od 2023)
  • Zespół ds. Współpracy z Biznesem (od 2023)
  • Komisja Rektorska ds. Ewaluacji Jakości Działalności Naukowej (2021-2022)
  • Komitet Sterujący ds. Wdrażania Strategii HR Excellence in Research (od 2021)
  • Członek Senatu UEK w kadencji 2020-2024
  • Dziekan Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej (od 2020)
  • Rada Programowa Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej (od 2020)
  • Przewodniczący Komisji ds. Ewaluacji Działalności Naukowej w Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej (od 2020)
  • Członek komisji rekrutacyjnych do Szkoły Doktorskiej UEK (od 2020)
  • Przewodniczący Komisji Konkursowej w Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej (od 2020)
  • Senacka Komisja ds. Rozwoju Zasobów Ludzkich (od 2020)
  • Komisja Odwoławcza ds. Wyjazdów Pracowników, Doktorantów i Studentów (od 2020)
  • Koordynator Zespołu ds. Seminarium Badawczego Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej (od 2020)
  • Dyrektor Instytutu Polityk Publicznych i Administracji (2019-2020)
  • Udział w pracach Senatu UEK z głosem doradczym (2019-2020)
  • Rada Dyscypliny Nauki o Polityce i Administracji, a od 2020 r. Rada Dyscypliny Nauki o Polityce i Administracji oraz Geografia Społeczno-Ekonomiczna i Gospodarka Przestrzenna (od 2019)
  • Rada Naukowa Szkoły Doktorskiej (od 2019)
  • Zespół ds. Przygotowania Regulaminu Organizacyjnego UEK (2019)
  • Komisja ds. Przewodów Doktorskich na Wydziale Gospodarki i Administracji Publicznej (2019)
  • Rada Wydziału Gospodarki i Administracji Publicznej (2018-2019)
  • Zespół ds. oceny jednostki naukowej na Wydziale Gospodarki i Administracji Publicznej (2017)
  • Zespół Programowo-Dydaktyczny ds. Studiów Podyplomowych na Wydziale Gospodarki i Administracji Publicznej (2016-2019)
  • Zespół ds. Badań Naukowych na Wydziale Gospodarki i Administracji Publicznej (2016-2019)
  • Zespół ds. Przygotowania Strategii Rozwoju Wydziału Gospodarki i Administracji Publicznej (2016)
  • Zespół ds. Analizy i Oceny Reformy Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Ustawa 2,0” na Wydziale Gospodarki i Administracji Publicznej (2016)
  • Zespół Programowo-Dydaktyczny ds. Studiów Podyplomowych na Wydziale Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych (2009-2015)
  • Pełnomocnik Rektora – Dyrektor Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej UEK (2005-2008)

 

Działalność naukowo-badawcza

Działalność naukowo-badawczą uważam za fundament pracy nauczyciela akademickiego. Jest ona źródłem rozwoju osobistego i zawodowego pracowników nauki oraz decyduje o jakości uprawianej dydaktyki. Jestem przekonany, że wysoka jakość kształcenia w podstawowych w naszej Uczelni dyscyplinach nie może opierać się jedynie na znajomości aktualnego stanu wiedzy naukowej, ale musi też wynikać z indywidualnych doświadczeń badawczych nauczycieli akademickich.

Specjalizuję się w problematyce zarządzania publicznego, polityki publicznej, zarządzania rozwojem i administracji publicznej, a moje zainteresowania naukowe obejmują także analizę, ewaluację i implementację polityk publicznych, monitorowanie programów, politykę administracyjną, politykę gospodarczą, politykę innowacyjną, politykę naukową i szkolnictwa wyższego, politykę rozwoju, politykę wobec mniejszości narodowych i etnicznych, programowanie rozwoju, zarządzanie w administracji publicznej, zarządzanie w szkolnictwie wyższym oraz zarządzanie strategiczne rozwojem.

W swojej pracy badawczej wiele uwagi poświęcam rozwiązywaniu problemów, w czym pomocne jest korzystanie z dorobku wielu dyscyplin naukowych. Dlatego jestem zdecydowanym orędownikiem łączenia wiedzy naukowej oraz uwzględniania różnych perspektyw poznawczych. Nie koncentruję się przy tym wyłącznie na badaniach podstawowych, lecz również na wymiarze praktycznych zastosowań wiedzy naukowej.

Mój dorobek publikacyjny to ponad 160 prac opublikowanych samodzielnie lub we współautorstwie – artykułów, monografii, rozdziałów w monografii i redakcji monografii wieloautorskich. Ich zdecydowana większość jest rezultatem pracy zespołowej a część wynika z indywidualnych przedsięwzięć badawczych.

W trakcie pracy zawodowej uczestniczyłem w roli kierownika lub wykonawcy w realizacji ponad 80 projektów badawczych i badawczo-wdrożeniowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym, w których instytucją realizującą lub współuczestniczącą był Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.

Realizowane z moim udziałem projekty badawcze i badawczo-wdrożeniowe były finansowane ze źródeł krajowych, zagranicznych i europejskich, w tym m.in: Narodowego Centrum Nauki, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, programów badawczych PAN, Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego, OECD, Banku Światowego, programów USAID oraz programów regionalnych i krajowych.

W latach 2007-2014 byłem członkiem Rady Programowej czasopisma „Zarządzanie publiczne/Public Governance” (obecnie „Journal of Public Governance”), wydawanego przez UEK i Scholar, a od 2014 r. jestem członkiem komitetu redakcyjnego tego czasopisma.

 

Działalność dydaktyczna

Prowadzenie zajęć dydaktycznych uważam za podstawowe zadanie pracownika akademickiego, które definiuje jego rolę społeczną. Prowadzenie zajęć dydaktycznych jest także głównym sposobem dzielenia się wiedzą naukową i komunikowania się ze studentami i doktorantami, a także źródłem osobistej satysfakcji, jaką sprawia możliwość kształcenia przyszłych pokoleń.

Swój warsztat dydaktyczny budowałem realizując szkolenia dla pracowników polskiej administracji publicznej, a następnie poprzez zajęcia ze studentami, doktorantami i słuchaczami studiów podyplomowych. Zdobyte umiejętności wykorzystywałem szkoląc polskie i zagraniczne kadry naukowe.

W trakcie pracy zawodowej prowadziłem zajęcia na studiach I i II stopnia, na studiach doktoranckich oraz na studiach podyplomowych, które regularnie uzyskują wysokie oceny studentów w badaniach ankietowych jakości kształcenia. Prowadzone zajęcia dotyczyły  przedmiotów: Administracja publiczna, Analiza polityk publicznych, Analiza programów publicznych, Ewaluacja programów publicznych, Finanse publiczne, Funkcjonowanie administracji publicznej, Gospodarka i administracja publiczna, Gospodarka i administracja sektora publicznego, Komunikacja i partycypacja społeczna, Organizacja usług publicznych, Organizacja i funkcjonowanie administracji publicznej, Polityka i administracja, Studia porównawcze z zarządzania publicznego, System administracji publicznej, Zarządzanie publiczne.

Moja praca dydaktyczna to także opieka nad doktorantami, recenzowanie rozpraw doktorskich oraz udział w pracach komisji doktorskich, Rady Naukowej Szkoły Doktorskiej i komisji rekrutacyjnych do Szkoły Doktorskiej. Działania te pozwalają mi również wpływać na rozwój formuły kształcenia doktorantów w naszej Uczelni.

 

Współpraca z otoczeniem

Współpraca z instytucjami otoczenia społeczno-gospodarczego i administracyjnego stanowi praktyczny wyraz realizacji trzeciej misji uniwersytetu oraz płaszczyznę wymiany wiedzy i źródło inspiracji dla pracy naukowej i dydaktycznej. Współpraca z podmiotami zewnętrznymi sprzyja też budowie wizerunku Uniwersytetu – jako Uczelni otwartej i zaangażowanej w realizację ważnych społecznie celów i przedsięwzięć.

Najważniejsze instytucje otoczenia Uczelni, z którymi miałem możliwość współpracować, to:

  • Rada Naukowo-Doradcza przy Burmistrzu Miasta Dębica (od 2022)
  • Zespół doradczy do oceny wniosków o przyznanie stypendiów ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki dla studentów i wybitnych młodych naukowców (2020-2021)
  • Rada Wydawnictwa Naukowego Instytutu Rozwoju Miast i Regionów (od 2020)
  • Zespół ds. oceny projektów w programie „Rozwój lokalny”, finansowanego ze środków Funduszy norweskich i EOG 2014 – 2021, na zlecenie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (2019-2021)
  • Przewodniczący Rady Naukowej Instytutu Rozwoju Miast i Regionów (od 2018)
  • Przewodniczący Komisji Konkursowej na najlepszą pracę magisterską z zakresu rewitalizacji, Krajowy Instytut Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa (2018)
  • Przewodniczący Komitetu społecznego na rzecz budowy „Centrum Kulturalno-Społecznego Ruczaj” w Krakowie (2014-2021)
  • European Association for Evolutionary Political Economy (EAEPE) (od 2014)
  • Małopolska Rada Obserwatoriów Rozwoju Regionalnego i Ewaluacji przy Marszałku Województwa Małopolskiego (2011-2016)
  • Krajowa Sieć Tematyczna w obszarze Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (2010-2012)
  • Rada Fundacji Gospodarki i Administracji Publicznej (2008-2017)
  • Zespół ekspertów ds. reformy systemu zarządzania strategicznego rozwojem Polski przy Ministerstwie Rozwoju Regionalnego (2008)
  • Komisja Konkursowa nagrody „Innovator Małopolski” (2006-2008)
  • Panel Ekspertów ds. oceny projektów w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w Województwie Małopolskim (2004-2005).

 

Współpraca międzynarodowa

Realizacja projektów badawczych i wdrożeniowych z udziałem partnerów zagranicznych, prowadzenie zajęć dydaktycznych za granicą, udział w konferencjach międzynarodowych oraz programach wymiany kadry akademickiej odgrywają istotną rolę w rozwoju zawodowym nauczycieli akademickich. Współpraca międzynarodowa stanowi płaszczyznę realizacji wspólnych badań, wymiany wiedzy i doświadczeń, pozwala zrozumieć różnice kulturowe i społeczne oraz przyczynia się do budowania międzynarodowej reputacji Uniwersytetu.

W ramach współpracy międzynarodowej uczestniczyłem w realizacji przedsięwzięć naukowych, badawczo-wdrożeniowych i dydaktycznych przy udziale ponad 100 uczelni zagranicznych, jednostek administracji rządowej i samorządowej, organizacji samorządowych, instytucji otoczenia biznesu i organizacji pozarządowych m.in. z takich państw, jak: Austria, Czechy, Dania, Gruzja, Hiszpania, Francja, Kanada, Litwa, Łotwa, Niemcy, Słowacja, Stany Zjednoczone, Szwecja, Turcja, Wielka Brytania, Węgry, Włochy i Ukraina.

 

Działalność ekspercka

Działalność ekspercką uważam za bardzo ważny element rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich. Wykonywanie prac eksperckich na zlecenie podmiotów zewnętrznych rozwija warsztat naukowo-badawczy i dydaktyczny, pozwala konfrontować posiadaną wiedzę i umiejętności z potrzebami rynku oraz sprzyja budowie relacji z partnerami z sektora gospodarczego, społecznego i administracji publicznej, które są niezbędne do skutecznej realizacji wielu zadań stojących przed kadrą kierowniczą i nauczycielami akademickimi.

W trakcie swojej pracy zawodowej uczestniczyłem w roli kierownika, współwykonawcy lub wykonawcy ponad 130 prac realizowanych na zlecenie podmiotów zewnętrznych. Szczególnie sobie cenię to, że zdecydowaną większość tych prac wykonałem na podstawie umów zawartych z naszym Uniwersytetem, co miało wkład do dorobku i przychodów Uczelni, ale też przyczyniło się do utrwalania wizerunku naszego Uniwersytetu jako profesjonalnego i wiarygodnego w środowisku eksperckim Partnera.

W ramach działalności eksperckiej analizowałem funkcjonowanie systemu szkolnictwa wyższego, co pozwoliło mi głębiej zaznajomić się z działaniem Uczelni oraz rozpoznać wyzwania stojące przed naszym Uniwersytetem. Analizy te dotyczyły takich aspektów, jak:

  • procesy dostosowawcze uczelni do zmian w systemie szkolnictwa wyższego po 2018 r.,
  • funkcjonowanie półautonomicznych jednostek organizacyjnych uczelni świadczących usługi na rzecz podmiotów zewnętrznych,
  • wpływ reformy nauki i szkolnictwa wyższego na funkcjonowanie uczelni w obszarze współpracy z otoczeniem zewnętrznym.

Doświadczenie eksperckie zdobywałem realizując prace koncentrujące się na rozwiązywaniu problemów praktycznych, m.in. w takich obszarach, jak: doskonalenie zarządzania w organizacjach publicznych, reformowanie administracji publicznej, wzmacnianie zdolności strategicznych administracji publicznej, programowanie rozwoju lokalnego, regionalnego i kraju, ewaluacja strategii i programów oraz systemów ich wdrażania, projektowanie instytucji i instrumentów prorozwojowych, usprawnianie systemów świadczenia usług publicznych, ocena programów rozwoju lokalnego, programów rozwoju instytucjonalnego, projektów miejskich, planów rozwoju przedsiębiorstw oraz projektów przedsiębiorczości społecznej, badanie i programowanie polityki innowacyjnej, projektowanie systemów i instrumentów wsparcia przedsiębiorstw, a także projektowanie mechanizmów współpracy z mniejszościami narodowymi.

Prace eksperckie wykonywałem na zlecenie m.in.: ministerstw i agencji rządowych, jednostek samorządu terytorialnego – gmin, powiatów i województw, organizacji pozarządowych, OECD, Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii, Parlamentu Europejskiego, Centre for Industrial Studies z Mediolanu oraz Halcrow.